La
paràbola és la narració d’una història senzilla que, per comparació, explica
una veritat important. Es tracta d’un relat breu que pot ser entès per
qualsevol persona, nens o adults. Té la finalitat de transmetre un ensenyament
i fer reflexionar.
Jesús va extreure els temes per a
les paràboles dels fets de la vida quotidiana: les feines del camp, els
pastors, la pesca, una dona que escombra casa seva…
Així resultaven més
properes als oïdors. Segons els seus continguts, podem classificar les
paràboles en tres grups:
-Les que
parlen del regne de Déu, com les paràboles d’El blat i el jull i El
tresor amagat.
-Les que
presenten les actituts o atributs de Déu, com la seva bondat, la seva
misericòrdia o el seu perdó. Hi podriem incloure les paràboles d’El
fill pròdig i L’ovella perduda.
-Les que
contraposen dos comportaments humans, l’un positiu i l’altre negatiu, de manera
que es convida a escollir el positiu. Per exemple, la paràbola d’El
bon samarità.
Si mireu aquest
enllaç trobareu més explicacions sobre les paràboles: http://www.libroparabolas.auladereli.es
ACTIVITAT
Ara, per grups
cooperatius, treballarem una paràbola:
a.
Cada membre del grup llegirà la paràbola.
b. Posareu en comú al grup què heu entès de la
paràbola.
c. Analitzeu la paràbola. Potser us poden servir els següents punts:
1. Qui són els personatges?
2. Què li passa a cada personatge?
3. Com reacciona cadascun?
4. Perquè reaccionen així?
5. Quin ensenyament en podem treure? Què ens vol explicar Jesús?
6. Es pot relacionar amb alguna situació actual?
d. Feu un treball en forma de mural o amb una representació teatral o amb un vídeo... que expliqui la paràbola i el seu significat.
Lc 16, 23-31 / Mt 13, 31-35 / Mt 21, 28-32 / Lc 18, 9-14
Lc 15, 3-7 / ´Mt 7, 24-27 / Mt 13, 24-30 / Mc 4, 21-25